lördag 17 juli 2010

Debattartikel i dagens NA

Det är märkligt att Ung Vänster vägrar erkänna sitt misstag i samband med KD:s riksting där de delade ut förfalskade flygblad. I en debattartikel försvarar de istället sitt agerande med att det var en ”tydligt modifierad version” av KD-loggan och att det borttagna t:et i partinamnet ”torde utgöra en fundamental skillnad för den läskunnige”.

Jag har varit inne på den hemsida man hänvisar till och tittat på flygbladet och visst är det en viss modifiering av loggan, men jag tycker nog ändå att det kan finnas en stor risk för sammanblandning åtminstone om man är stressad och inte tittar efter ordentligt. Jag vill också påstå att jag är i allra högsta grad läskunnig men vari den ”fundamentala skillnaden" består har jag mycket svårt att se. Tvärtom är det mycket lätt att tro att det är med ett T i partinamnet även om det inte är det. Jag är knappast ensam om att läsa hyfsat snabbt och inte alltid notera varenda bokstav. Tvärtom lär det vara vetenskapligt bevisat att man bara läser delar av ordet, sen kopplar hjärnan automatiskt resten av det, vilket innebär att det kan vara svårt att veta om det är med eller utan T!

Jag är inte kristdemokrat, men som Allianskollega tycker jag det är klart anmärkningsvärt att oppositionen sänker sig till så låga kampanjmetoder. Hade ni gjort detta med egen logga hade det varit betydligt mer fair play. Granska gärna Alliansens partier men gör det öppet och under egen logga. För debatt och diskussion är ett fundament i den politiska debatten och inget som varken kan eller ska ifrågasättas. Så fortsätt gärna att opponera, det är mycket riktigt er plikt, men gör det på ett schysst sätt!!!

Karin Forsling
Statsvetare och folkpartist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar