tisdag 6 juli 2010

Almedalen utifrån Del 4 - Partibyte och ministeravhopp

Inte heller detta blir som jag tänkt mig, Maud Olofssons tal var så förutsägbart att det inte verkar ha något större genomslag i medierna. Istället var det en annan centerpartist som snodde uppmärksamheten nämligen numera avhoppade Solveig Ternström (ca 20 minuter in i programmet). Jag tor inte det är någon slump att hon valde att byta parti just igår, även om det är trist att Centern drabbades även medialt. i konkurrens men Littorins avhopp var det förmodligen gårdagens största skräll (politiskt)!

Och skriverierna om Littorin fortsätter, förutom spekulationer kring varför han egentligen avgick har det börjat spekuleras kring efterträdare. Jag tror inte det är nödvändigt att ersätta honom så tätt inpå valet eftersom arbetsmarknadsfrågorna skär genom flera olika departement och det kommer att bli ett starkt fokus på de frågorna ändå. Men vill man ändå ersätta honom tror jag det vore klokt med en mindre rockad. Att Billström för ta över frågan helt och att ex. Anna Kinberg Batra får ta över migrationsfrågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar