tisdag 6 juli 2010

Almedalen utifrån Del 3 - Littorins avhopp

Detta skulle egentligen handla om Jan Björklunds tal, men det är svårt att inte skriva om Littorins avhopp. Att Björklund lägger tonvikten vid Skolan är ingen nyhet men att Maria Larsson blir så upprörd äver att han "snott" KD:s profilfråga om äldres villkor är ganska tramsigt. Varför ska KD ha nåt slags monopol på aldre frågorna? Särskilt i en valrörelse? Visst är det viktigt att hålla ihop Alliansen men det är också viktigt att profilera och bredda respektive parti.

Men den stora nyheten var ändå att Sven Otto Littorin hoppade av som arbetsmarknadsminister. Helt oväntat för de flesta. Först trodde jag att man som vanligt blåste upp det och gjorde det större än vad det är, att han inte alls hoppat av eller avgått utan helt enkelt valt att inte ställa upp till omval, men ack så fel jag hade! Det är faktiskt rörande hur mycket respekt och uppmuntran han fått från såväl kollegor och oppositionspolitiker som Facebook-vänner men känslan av att det fanns mer än "bara" familjen bakom det plötsliga avhoppet infann sig tidigt hos mig. Och mycket riktigt, enligt mediauppgifter idag finns det graverande uppgifter som hotar att läcka ut men som nu (förhoppningsvis) kommer att förbli utanför offentlighetens ljus. Jag tycker Aftonbladet agerar moget som inte publicerar uppgifterna nu när Littorin valt att träda tillbaka! Och jag hoppas att det inte blir större än så här utan att vi snarast kan återgå till att fortsätta driva en valkampanj som syftar till att få fortsatt förtroende den 19/9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar