torsdag 25 februari 2010

Schlager viktigare än demokrati?

Nästa fredag (5/3) invigs ”Örebro 2010”, ett jubileumsår som fått stark kritik redan innan det påbörjats. Det man främst skjutit in sig på kopplingen till valet av Jean Bastiste Bernadotte till tronföljare här i Örebro 1810, och kallar hela firandet för kungafjäsk. Man har försökt stoppa detta genom att boka torg och anordna alternativt firande. Självklart har man rätt till det och självklart kan man ha synpunkter på monarkin, det har jag också det vet alla som känner mig, men vi har det statsskick vi har och trots allt gläder jag mig åt att vi nu, samtidigt som vi sätter vår vackra stad på kartan, får fira viktiga milstolpar i vår historia.

För det är egentligen det hela firandet går ut på. Som framgär av länken ovan har det utarbetats tre olika teman som skall stå i fokus, nämligen ”Fred, frihet och demokrati”, ”Tryckfrihet/det fria ordet” och ”Form design och måltid”. Sen att det hela kulminerar i ett ”kungafirande” den 21 augusti ser jag mest som ett evenemang bland många under detta jubileumsår.

Dagens därpå avgörs Melodifestivalen, Andra chansen på Conventum. Ett evenemang som det förvisso finns olika åsikter om men som man inte alls ifrågasatt på samma sätt. I det första fallet handlar det och kungafjäsk och dyr slutnota (enligt kritikerna) och i det senare fallet handlar det om glam och glamour.

Det är alltså helt OK att festa loss och ha kul, men inte värt att ens uppmärksamma de demokratiska framsteg som Riksmötet i Örebro år 1810 var startskottet för???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar