måndag 1 mars 2010

Så svårt kan det väl inte vara…

att kalla saker vid dess rätta namn?! Jo, tydligen! Låt mig ta två exempel:

Oppositionen envisas med att kalla såväl det nationella som det lokala styret ”högerallians/-koalition”, vilket möjligen kan ses som ett försök till retorisk fint, men det blir ju inte mer sant för det. Ingen av dessa partikonstellationer (Allians för Sverige eller Koalition Örebro) är några högersamarbeten. Såväl Fp som C får väl betecknas som liberala mittenpartier och såvitt jag vet är inte heller Mp något utpräglat högerparti.

I konsekvensens namn kanske jag borde sluta säga ”oppositionen” eftersom det finns risk för stigmatisering, upprepar men det tillräckligt ofta blir det sant, men så länge oppositionen vägrar korrigera sitt språk tänker inte heller jag göra det!

Ett annat exempel på när man försöker förvanska något i grunden bra är när man ”döper om” Örebro 2010 till ”Bernadottejubileet”. Man kan ha olika åsikter om monarkin, jag är inte heller helt komfortabel, men så länge vi har det statsskick vi har så får vi ha respekt för det. Att kalla Örebro 2010 för kungafjäsk är inte seriöst. Tittar man till programmet så har förvisso en del aktiviteter med kungahuset att göra men en stor del av programmet har helt andra teman och inriktningar, men den röda tråden är ju vår gemensamma historia. Bernadotte är en del av denna men det finns, som synes en hel del annat att uppmärksamma också.

Vad man är tycker om alliansen/koalitionen och Örebro 2010 så borde man ju kunna använda ett korrekt språk? Det är väl inte för mycket begärt?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar