fredag 23 september 2011

Vågar jag skriva "kulsprutesmatter"?

Ja, bevisligen! Men det gäller att se upp...

Efter att ha lyssnat på CUF-ordf Hanna Wagenius blir frågan om rimligheten i att oskyldiga formuleringar med kraftfulla metaforer fastnar i FRA:s nät aktuell.

Häromdagen beskrev jag på facebook det kraftiga regnet som "kulsprutesmatter mot fönsterblecket", vilket mycket väl kan ha fått FRA att reagera. Helt i onödan! Förutom att det kränker min integritet, att inte kunna skriva vad jag vill så länge det håller sig på en schysst nivå, borde den tid och det arbete det krävs för att försäkra sig om att det är en oskyldig metafor och ingenting annat ha kunnat ägnas åt att jaga dem som verkligen har något skumt i kikaren.

Jag förstår att det kan vara svårt att dra gränser och veta vad som är vad, och jag tvivlar inte på att intentionerna är goda, men att registrera all elektronisk kommunikation bara för att den sker på nätet är inte rimligt! Vem vill få sin snigelpost granskad och läst, barautifallatt?! Skillnaden är faktiskt hårfin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar