torsdag 4 augusti 2011

ALLT är ”Bögarnas fel”!??

Att Prideveckans ”Allsång på Skansen” skulle avslutas med Grotescos ”Bögarnas fel” var både otippat och helrätt!

Hur denna praktsatir kan uppväcka vrede och skapa tittarstorm har jag väldigt svårt att förstå. Det är ju en drift med folks fördomar och visar hur absurt det är att sprida dessa fördomar. Som Fredrick Federley så riktigt konstaterar så är det bara att byta ut bögarna mot invandrarna så inser man hur absurt det kan bli om man låter fördomar florera fritt.

Det jag däremot reagerar på är att man försöker göra detta till ett religiöst problem. Visst finns det många kristna som reagerar på detta men inte alla. Jag tror att fördomarna är förekommande i många sammanhang och jag vet att många kristna han hantera detta på ett bra sätt. Själv tycker jag mig t.o.m. finna stöd i Bibeln för det (Matt 19:6 torde även kunna appliceras på homorelationer). Så länge det är sunt och gott är det knappast mot Guds vilja!

Jag tycker det är både modigt och logiskt att framföra denna låt och hoppas att det kan få fungera som en väckarklocka för de som fastnat i sina fördomar. Varför inte göra experimentet att byta ut bögarna mot invandrarna, då börjar nog de flesta (utom möjligen inbitna Sverigedemokrater) att skruva på sig. Men egentligen är skillnaden hårfin. Fördomar som fördomar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar