fredag 5 augusti 2011

Har statsministern gjort tillräckligt efter Utøya-massakern?

Ja jag tycker faktiskt det!

Jens Stoltenberg säger själv att han bara gjort det man kan förvänta sig av en statsminister och av media att döma är de drabbade nöjda med det stöd de fått. Även från omvärlden har det kommit positiva omdömen om hur han hanterat den tragedi som drabbare Norge för exakt två veckor sedan. Inte minst hans sätt att mana till lugn och besinning och att låta demokratin segra över hatet.

Men även Fredrik Reinfeldt måste få godkänt tycker jag. Enligt media drog han igång krisorganisationen omedelbart, om än ”bakom kulisserna”. Att det tog över ett halvt dygn innan han uttalade sig innebär inte att han inte gjorde någonting, bara att han inte syntes utåt. Att han inte fick delta i minnesgudstjänsten i Oslo domkyrka, trots att han ville, är väl knappast hans fel. Dock känns det rimligt med tanke på att detta i första hand är ett norskt trauma. Krisen är faktiskt inte vår även om vi berörs starkt av det och därför blir statsministerns ansvar begränsat. Att skicka kondoleanser, skriva artiklar och vara tillgänglig är väl ungefär vad Reinfeldt kan göra i det här läget.

Om det, Gud förbjude, skulle drabba oss är jag övertygad om att vår statsminister skulle se till att hantera det lika bra som Stoltenberg gjort. Med tanke på hur snabb han var att dra igång krisorganisationen den här gången är jag övertygad om att han kommer att göra det även i ett riktigt skarpt läge! Att han i bästa (eller rättare sagt sämsta) Göran Persson-anda fortsätter sitt julbordsfrossande/semestrande eller vad han nu ägnar sig åt är i alla fall uteslutet, det visar ju dessa senaste veckor med all önskvärd tydlighet.

Så till alla sossar som försöker plocka politiska poänger på Norges värsta trauma sedan Andra Världskriget vill jag säga: Sluta med det och stötta era vänner i Norge istället!


Avslutningsvis två citat som fastnat hos mig de senaste veckorna (mina översättningar):
Jens Stoltenberg: Svaret på våld är ännu mer demokrati, öppenhet och humanitet…

AUF:are: Om en människa kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar