Visst är det viktigt att inte enbart stirra sig blind på betygsnivåer men vi får heller inte frestas att bortförklara de ibland katastrofala resultaten. Att många elever kommer hit sent under sin grundskoletid och därför kan ha svårt att hinna uppnå målen kan mycket väl vara en viktig förklaring till de dåliga resultaten på Vivallaskolan. Men man får inte nöja sig med det. Istället bör man arbeta målmedvetet för att de skall få en så bra start som möjligt på sin vistelse i Sverige så att de får en bra grund att stå på i fortsättningen.
Utanförskap är ett stort problem, inte minst för den enskilde individen men också för samhället, vilket alla aktörer bör arbeta hårt för att komma till rätta med. Här har skolan en mycket viktig roll att spela!
Det är viktigt att vara medveten om att utanförskap inte är ett specifikt ”invandrarproblem” utan drabbar bredare än så, men som NA visar idag så är problemen med bristande kunskaper större i invandrartäta skolorna än skolor med hög andel svenskar. Men att nöja sig med att konstatera att många Lundbyelever väljer bort Vivallaskolan utan att försöka göra något åt det håller inte. Vi ska inte tvinga elever till skolor de inte vill gå på men vi bör se till att de skolor som har sämst resultat och sämst rykte blir bättre så att eleverna vill gå där och förutsättningarna att lyckas långsiktigt blir bättre.
För att avslutningsvis citera den bästa skol/utbildningsminister vi haft på mycket länge: ”Att ställa krav är att bry sig”!
Läs också http://frisinnad.blogspot.com/2011/08/om-betyg.html
Media: NA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar