tisdag 17 januari 2012

Man skall inte ropa hej förrän…

…klubban dunkats i bordet.

Dock kan vi konstatera att det nu finns en liten öppning om WUC. Skolan kan, alltså KAN, komma att räddas. För elevernas skull hoppas jag att det blir så. Att majoriteten, oväntat även internt (åtminstone gör gymnasienämndens ordförande dennis Begic (s)), splittrats kan ses som ett tecken på att de intensiva protesterna nått fram. Åtminstone en av nämndens ledamöter, Lars-Ruben Fahlström (Kd), har insett att förslaget inte är hållbart. Såhär säger han enligt NA:

– Jag som KD-politiker måste se vad jag tror är bäst för skolorna. Därför säger jag nej till förslaget.

Han konstaterar vidare att WUC är den skola som bäst svara upp mot de förväntningar man kan och att den dessutom inte har några renoveringsbeov, medan däremot:

– Rudbecksskolan är i behov av stora renoveringar, och man har hyrt ut delar av den till privatskola. Jag kan tänka mig att man samlar Komvux och Vuxam där i framtiden.

Att Begic är förvånad och anser att avhoppet kon som en chock är kanske inte så konstigt med tanke på att det inet bara är oppositionen man inte vill prata med utan det verkar dessutom vara problem med kommunikationen även majoritetsartierna emellan, om man ska tro begic uttalande i NA:

– Jag trodde vi var överens, nu vet jag inte vad jag ska säga. Och det är oerhört märkligt att han inte pratade med oss i gruppen.

Dessutom verkar Begic vara mer intresserad av att rädda sitt eget politiska skinn än att se till elevernas bästa:

– Vi lovade att behålla den. Jag som socialdemokrat röstade för vårdnadsbidraget bara för att få behålla Rudbeck, säger Dennis Begic.


Än är inte sista ordet sagt; antingen lockar majoritet tillbara Fahlström, vilket vore olyckligt, eller också vågar fler av nämndens ledamöter bryta överenskommelsen nu när den förste vågar, eller också vidhålls det nya styrkeförhållandet och beslutet kommer att fattas i djup oenighet.

Oavsett vilket lär det bli spännande framöver. För elevernas skull hoppas jag på en annan lösning än den nu föreslagna och att den långsiktighet Örebros skolpolitik såväl behöver kan bli verklighet!

Media: NA

Bloggar: Staffan Kent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar