måndag 31 mars 2014

Låt kärleken segra över hatet!

Gårdagens dödsmisshandel i samband med allsvenska premiären i Helsingborg får mig osökt att tänka på dåvarande statsminister Jens Stoltenbergs tydliga markering efter terrordåden i Oslo och på Utöya i juli 2011; "Svaret på våld är ännu mer demokrati, öppenhet och humanitet!"

Citatet kanske inte är direkt applicerbart på fotbollen men poängen är tydlig. Vi som inte ställer upp på våld, hot och hat måste stå upp för de goda värdena och tydligt stå upp för dessa!

Jag har inte riktigt förstått tjusningen med just fotboll, vad är vitsen med att se 22 män eller kvinnor springa fram och tillbaka efter en boll (?), men jag antar att det är ungefär samma sak som att jag regelbundet går i kyrkan. Det finns någonting som skapar gemenskap, någonting att sträva efter, längta efter och hoppas på, någonting som förenar. Detta "något", oavsett det är en fotboll, en religion eller något annat, torde vara det viktigaste och det som motiverar att man deltar. Att hota, hata och förstöra leder absolut ingen vart. Åtminstone inte till det positiva!

Det är lätt att i ett läge som detta ta till kraftuttryck, kräva skärpt lagstiftning eller mer och tydligare ingripanden från ordningsmaktens sida. Detta tror jag är fel väg att gå. Självklart skall politiker, poliser och domstolar ta sitt ansvar och se till att försvåra detta så långt möjligt, och beivra ev. överträdelser, men det handlar ytterst om att supporterklubbarna och inte minst enskilda individer själva tar sitt ansvar. Allt börjar hos en själv!

Låt de starka känslor som detta utlöst omvandlas till något kreativt och fruktbart. Låt detta bli en vändpunkt. Låt kärleken segra över hatet!

1 kommentar:

  1. Förstår din jämförelse. Samtidigt som jag reagerar på den. För mig är tro och kyrkan en helt egen kategori.

    Men ändå så viktigt att stå upp för fred och mot våld. Och du har så rätt i att någonstans måste vi börja arbetet!

    SvaraRadera