söndag 16 oktober 2011

Vad har du emot ungdomarna i Vivalla Juholt?

Den rubriken hade jag velat ha på debattartikeln i dagens NA (istället för den rätt intetsägande det blev "Vad har Juholt emot McDonalds"). Det var nämligen den vinkel jag hade. Dvs. McDonalds samhällsengagemang och att utan detta hade inte "Vivalla Dreamteam " varit vad det är idag. Denna vinkel valde jag inte minst som hans företrädare på partiledarposten Mona Sahlin vid flera tillfällen var i Vivalla och kampanjande, men uppenbarligen har Juholt inte samma engagemang trots sitt tal om "social demokrati". Hur som helst, så här skrev jag: Socialdemokraterna har nu presenterat sin ”skuggbudget” som svar på regeringens budgetproposition. En av de saker som fått mest uppmärksamhet är att man vill ta bort de sänkta arbetsgivaravgifterna för den som anställer ungdomar under 26 år. I intervjuer kallar partiledare Juholt detta för ”McDonalds-bidraget”, vilket anses kosta för mycket och ge för lite. Mycket märklig inställning! McDonalds är en av landets största ungdomsarbetsgivare där många unga får sin första kontakt med arbetsmarknaden. Alternativet är arbetslöshet vilket kostar oerhört mycket, dels rent ekonomiskt men även mänskligt. Såväl utanförskapet som klyftorna skulle vara ännu större utan dem. Juholts tydliga aversion mot McDonalds får mig osökt att tänka på ungdomarna i Vivalla. Inte för att jag tror att dessa är överrepresenterade bland de anställda, dessa kommer säkerligen från stora delar av Örebro, utan för att McDonalds franchisetagare här i Örebro är med och stöder ”Vivalla dreamteam” vars syfte är att få ungdomarna att tro på sig själva. våga utbilda sig och skapa sig en bra framtid. McDonalds är alltså inte enbart intresserade av att kränga hamburgare utan har också att tydligt samhällsengagemang. Varför är du emot detta, Juholt? Karin Forsling FP Örebro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar