söndag 31 januari 2010

Utanförskapsminister

Nu, vilken dag som helst, är det dags att presentera Cecilia Malmströms efterträdare som minister, och spekulationerna är i full gång. Såväl vad gäller vem det kan tänkas bli, som ifall vi överhuvudtaget skall fortsatta ha en EU-minister eftersom EU-ordförandeskapet nu är slut. Här kommer mitt bidrag i spekulationsfloden och jag sällar mig till dem som gärna skulle se en helt ny ministerpost. Detta eftersom våra Fp-ministrar är så Europavänliga att det speglar av sig i politiken oavsett område, varför en särskild minister på detta område känns onödig eller överflödig.

Vad vill jag då se istället? Jo, en ”utanförskapsminister”, eller om man ska vara lite mer formell; Statsråd med särskilt samordningsansvar för frågor rörande utanförskap(sproblematiken).

Alliansregeringen har en tydligt utarbetad strategi för att motverka utanförskap och skapa förutsättningar för integration. Det handlar bl.a. om arbete, utbildning och boende. Dessa och andra frågor rörande utanförskap är idag ”utspridda” på flera olika departement och så bör det förbli, jag vill inte göra några förändringar på det. Däremot tror jag det är viktigt att ha en samordning och en tydlighet inför väljarna, visa att detta är viktigt. Det torde det förvisso inte råda någon tvekan om, jag tycker det är ganska tydligt redan. Dock tror jag med tanke på den senaste tidens hårdnande klimat i dessa områden och den ganska tydliga brist på respekt ungdomarna visat gentemot vuxenvärlden, inte minst för att de själva inte upplever att de blir tagna på allvar, skulle sända en viktig signal att vi tar dem på allvar och är beredda att lyssna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar